Fysiotherapie bij lage rugpijn

Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad, lage rugpijn (klachten). Bij opstaan uit bed voelt je rug erg stijf aan. Bij het maken van een bepaalde beweging, schiet het opeens in je rug. Na veel tillen of tuinieren voel je een vervelende, zeurende pijn in je rug.  Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld na een lange wielertocht of een training opeens pijn in je onderrug ervaart.

Rugpijn is erg vervelend en het kan bijzonder beperkend zijn. Je slaapt niet meer goed of je kan nog amper opstaan uit een stoel. De meest normale dagelijks dingen worden van het een op het andere moment een enorme opgave. Veel mensen melden zich dan ook bij de huisarts of fysiotherapeut voor hulp om van hun rugpijn af te komen.

Gelukkig gaat rugpijn heel vaak vanzelf over en meestal is er niets ernstig aan de hand.

Oorzaken rugklachten

Bij ongeveer 90% van alle mensen met lage rugpijn is er geen specifieke lichamelijke oorzaak voor de rugklachten te vinden. Dit betekent dat er geen sprake is van bijvoorbeeld een hernia, een breuk in een rugwervel, of slijtage. De pijn in de onderrug en/of bil staat bij deze mensen voorop, mogelijk met uitstraling richting het bovenbeen. Bij de overige tien procent van de mensen met lage rugpijn is er dus wel een aanwijsbare specifieke lichamelijke oorzaak.

Lage rugpijn kan beïnvloed of veroorzaakt worden door vele, verschillende aspecten. Zo zien we bij mensen met pijn in de onderrug vaak verzwakte rompspieren of een verstoorde werking van de rompspieren, ook een ‘verkeerde’ houding speelt soms een rol. Daarnaast blijkt dat overbelasting, te weinig rust en stress een rol kunnen spelen bij het ontstaan van lage rugpijn.

De gehele wervelkolom bestaat uit 24 op elkaar gestapelde wervels, het sacrum en het staartbeen. Tussen iedere wervel zit een kraakbeenschijf, oftewel de tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf of discus is erg belangrijk voor het opvangen van schokken tijdens bijvoorbeeld lopen, springen of rennen. Door de wervelkolom loopt het ruggenmerg vanuit waar de zenuwen ontspringen die naar alle delen van het lichaam lopen.

De wervelkolom wordt onder andere versterkt door vele banden en spieren. Sommige spieren, zoals de m.multifidi, lopen van de ene wervel naar een andere wervel. Andere spieren, zoals dem. erector spinae, zijn veel groter en lopen langs vrijwel de gehele wervelkolom. Niet alleen de rugspieren maar ook de buikspieren en bijvoorbeeld de hamstrings zijn erg belangrijk bij het goed functioneren van de onderrug.

Rugklachten

Veel voorkomende lage rugklachten /aandoeningen bij ons in de praktijk zijn onder andere:

•     Aspecifieke lage rugpijn (rugpijn zonder aanwijsbare specifieke oorzaak)
  •     HNP (Hernia)
  •     Discusdegeneratie (slijtage van de discus)
  •     Aangeboren afwijkingen (bijvoorbeeld een forse scoliose)
  •     Lage rugpijn op basis van houdingsproblematiek
  •     Lage rugpijn na een rugoperatie

Mocht je problemen ondervinden met je rug tijdens of na het sporten of in het dagelijks leven dan kan je zonder verwijzing bij ons terecht voor onderzoek, advies en eventuele behandeling.